středa 9. března 2011

Ďabiel DeFoe


Asi každý čtenář, který jako dítě hltal příběh nejznámějšího trosečníka Robinsona Crusoea, si přál aspoň na chvíli prožít to, co prožíval on. Zažít dobrodružství na neobydleném ostrově, kde je člověk odkázán sám na sebe.
Robinson měl svého věrného druha Pátka. Jaké by to bylo, kdyby s nimi na ostrově byla žena?
Známý autor J. M. Coetzee ve své knize představuje trosečníka jménem Cruso, který už léta žije na ostrově s Pátkem. Jednoho dne k nim doplave zubožená žena jménem Susan Bartonová. Jako jediná přežila ztroskotání lodi, na které se plavila, aby našla svou ztracenou dceru.
Susan se sžívá s oběma muži, zjišťuje, že Pátek má vyřízlý jazyk a přemýšlí, kdo mu to mohl udělat. Cruso? Sžírají ji pochybnosti, ale nemá možnost zjistit pravdu. Ona a Cruso se intimně sblíží. Jakmile nastane příležitost ostrov opustit, neváhá a s oběma muži odjíždí. Cruso během dlouhé plavby umírá, Susan s Pátkem míří do Anglie. V Londýně potřebovala peníze, aby mohla s Pátkem přežít. Svěřila svůj příběh spisovateli, kterého si vybrala pro jeho literární úspěchy. Ďabiel DeFoe, jak znělo jeho jméno, působil spíše jako muž opředený tajemstvím. Jednoho dne zmizel, zřejmě před věřiteli. Susan se s Pátkem nastěhovala se do jeho domu, používala spisovatelovy věci, rozprodávala jeho knihy. Potřebovala peníze, zoufale se snažila DeFoea najít.
Tajemný příběh jsem přečetla jedním dechem. Susan mi bylo chvílemi docela líto. Trosečnice, která přišla o všechno a musela se sžívat se dvěma cizími muži. Román se mi líbil pro svou zvláštní atmosféru.


(recenze pro Metaforu)

4 komentáře:

  1. Dobrý den, resp. dobrý knihovnický měsíc březen! Děkuju za inspirativní recenze a mám dotaz: máte nějaké zkušenosti (osobní nebo i zprostředkované) se čtečkami knih, případně s rozsahem knižního fondu, který je na čtečkách k mání? Manžel je spořílek a kvůli cenám knih vážně uvažuje, že by si k padesátce pořídil čtečku . . .
    Hezké jaro a v knihovně samé vděčné čtenáře. Kateř

    OdpovědětVymazat
  2. Hezký den i březen :). Bohužel, zkušenosti se čtečkami knih nemám žádné, ani jsem žádnou ještě neměla možnost vyzkoušet, takže opravdu nevím. Ale zkuste si toto téma vyhledat na internetu, kolem čteček je spousta článků a diskusí, tak určitě na nějaké informace narazíte. Držím palce a děkuji :)

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuju za okamžitou odpověď a mám ještě jeden dotaz. Když jsem v naší knihovně (bydlím v Jeseníku), případně v internetovém knižním obchodě, kde ráda nakupuju - beletrie.eu - hledala knihy právě výše recenzovaného J.M.Coetzeeho, neuspěla jsem. Dost mě to překvapilo, myslím, že jako nositel Nobelovy ceny přece není tak zanedbatelný. Jak se dostal k Vám do knihovny, resp. podle čeho Vaše knihovna nakupuje nové knihy?
    Já se přiznám, že už jsem na základě Vašich recenzí na tomto webu přečetla spoustu zajímavých knížek, a to nejen dospělých, ale i dětských. Například Hunger games jsme se synem zhltli "na posezení" a ještě jsme je předhodili jako doporučenou četbu jeho spolužákům. Tady naše knihovna zabodovala a už zakoupila druhý díl, v prodeji už je dokonce i třetí kniha, tak se těšíme. Ale třeba knížku z pozůstalosti Agáthy Christie a mnoho dalších knížek z Vašeho webu prostě neseženeme, což je mi líto.
    Přeju hezký první jarní den a těším se na další recenze a na príma zážitky s knížkami. Kateř

    OdpovědětVymazat
  4. Knihy J. M. Coetzeeho můžete koupit přímo přes nakladatelství Metafora: http://www.metafora.cz/knihy/vydane?go=knihy%2Fvydane&man=115, měly by být ještě k prodeji.
    Jinak naše knihovna kupuje knihy prostřednictvím speciálního oddělení knihovny, tzv. katalogizace. Obchodní zástupci různých vydavatelství nabízí své publikace, které se pak na základě zájmu a především financí nakupují do knihovny.

    OdpovědětVymazat