úterý 5. ledna 2016

Ryba jménem Ian

                                  
Umíte si představit, že byste vměstnali události, které se stanou během půlhodiny do knihy čítající více než 280 stran? Spisovatel Bradley Somer to dokázal a napsal román, který se dle mého stal obrovským knižním překvapením roku 2015.

Ian je zlatá rybka. Bydlí v akváriu na balkoně bytu, který se nachází ve 27. patře činžovního domu. Jednoho dne se rozhodne prozkoumat svět a vyrazit za dobrodružstvím. Jak jinak to může akvarijní rybka udělat, než že skočí přímou čarou dolů. A při svém pádu vidí všechno, co se děje za okny bytů tohoto domu.

Prostřednictvím Iana sledujeme střípky životů několika lidí, jejichž životy jsou nějakým způsobem provázány. Rybka patří Connorovi, ke kterému právě míří jeho přítelkyně Katie. Ráda by si ujasnila, kam vlastně směřuje jejich vztah. Connor si s věrností hlavu neláme, ve chvíli, kdy se Katie ohlásí, je u něj jiná žena...
Jimenez pracuje jako údržbář. Momentálně se snaží zprovoznit nepojízdný výtah a chystá se na opravy bytě jednoho nájemníka. Tím je Garcia, mužný dělník, který ukrývá jedno zajímavé tajemství.
V dalším bytě žije Claire, žena trpící fóbií, proto nikdy nevychází z domu. Zrovna si peče oblíbený quiche k večeři, když najednou uslyší zvonek u dveří...
Petúnie Dalila se chystá na porod svého dítěte. Teoreticky je připravená dokonale a věří, že vše proběhne hladce.
Herman právě zjistil, že jeho dědeček, u kterého žil, právě zemřel. 
Pěkná směsice lidských charakterů a osudů, že? Zdá se vám, že je zde příliš mnoho postav a vy se bojíte, že se v tom spletitém klubku ztratíte?

Jen se pěkně začtěte, uvidíte, že všechno v tomto příběhu má svůj řád a účel, i přestože to na vás může zpočátku působit trochu chaoticky. Ale jakmile se do příběhu ponoříte, budete jej rozplétat jako klubko vlny. Jednání hrdinů tohoto románu ovlivňuje také náhoda. Určitě jste si už někdy položili otázku, proč jste se setkali s někým konkrétním v nějakém daném okamžiku, a jestli toto setkání na vás mělo nějaký vliv. V knížce si takových otázek užijete habaděj. 
S hrdiny sice prožijete jen zlomek z jejich životů, o to víc je to intenzivnější.

Musím říct, že zpočátku jsem o tento román nejevila přílišný zájem. Říkala jsem si - nějaká rybka, která poletí z okna - co to může být? Něco na způsob motivačních knih, které vám naznačují, kam byste měli směřovat své myšlení? Opak byl pravdou. Četla jsem knihu, která mě dostala do kolen a já jsem vděčná, že jsem se nechala "nakopnout" a otevřela ji.
Ryba jménem Ian ve mně nechala hluboký dojem. Koupili jsme ji i do knihovny a já se těším na to, až ji budu svým čtenářům doporučovat. 

(Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Metafora)

3 komentáře:

  1. Díky za tip, zní opravdu lákavě, pokusím se sehnat. Přeju vše dobré do nového roku a těším se na další recenze.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tohle může být super....dávám do seznamu :-)

    OdpovědětVymazat