pátek 1. srpna 2014

Srdcovky

Když jsem si dneska odpoledne do knihovny zařazovala knížky, které měla půjčené manželova maminka, strávila jsem u toho asi dvě hodiny. Byla jsem jako doktor Skružný ve filmu Vesničko má, středisková. Nemohla jsem odolat a zase jsem se kochala knížkami.  Listovala v nich, četla úryvky, očichávala je (knihomolové to moc dobře znají) a pak mě napadlo, že bych mohla  vybrat své srdcovky a něco k nim napsat. 
Mám ráda všechny své knihy, pár z nich má v mém knižním špajzu čestné místo. Četla jsem je několikrát, vracím se s nimi do minulosti, mají pro mě velký význam.





Gabra a Málinka to je srdcová záležitost už od mládí. Milovala jsem tyhle dvě holčičky a zbožňovala jejich valašské nářečí. Byla jsem nesmírně šťastná, když jsem všechny tři díly objevila na našem knižním jarmarku. 

Odtud mám i další srdcovku, knížku Hra na Betsy Bowovou. Příběh dívky, která se v čase dostává do viktoriánské doby by nadchl i spoustu dnešních náctiletých čtenářek. Vyšel v době, kdy knížky s touto tématikou nebyly moc populární (rok 1985).

Co přínáší řeka - na její motivy byl natočený stejnojmenný seriál, který běžel, když jsem chodila na základku. Vzpomínám si, že jsem byla pár dílů ve škole v přírodě a moje sestra mi v dopise psala, co se tam stalo .-).

Věčná Ambra je historická knížka a její hrdinka to válí stejně dobře jako Angelika. Když jsem ji četla poprvé, dost mi učarovala.

Ptáci v trní  - knížku jsem četla asi pětkrát, seriál viděla taky víckrát, poprvé ve slovenském znění. A musím říct, že se mi líbil víc než česká verze. Proto jsem byla ráda, když se mi podařilo sehnat knihu právě ve slovenštině. Slovenské knížky čtu ráda, problém mi to nedělá, jsem ze smíšené rodiny, takže jsem zvyklá odmala.
Takové menší P. S. Moje  první slovenské knížky byly Čachtická pani a Jana Eyrová, v češtině mě pak už tolik nebraly :-D.

Mrtvá a živá - tenhle tajuplný příběh jsem taky hltala několikrát a právě díky téhle knížce jsem objevila svou oblíbenkyni Daphne DuMaurieur, od které jsem přečetla všechno to, co u nás bylo vydáno. Mám i knihu o jejím životě, kterou napsala její dcera Flavia Leng.

Taková normální rodinka. Miluju jak seriál, tak knížku, když ji čtu, vidím všechny členy Hanákovic rodinky. Geniální dílo.

Muž v mlze - pro mě asi nejlepší kniha sebraných povídek mé milované Agathy Christie. Málokdy čtu detektivky víckrát po sobě, u ní dělám výjimku, protože píše tak, že si málokdy vraha pamatuju.

Bibi - četla jsem ji poprvé na základce a zamilovala si ji. Když se vyřazoval jeden odrbaný výtisk u nás v knihovně, musela jsem ji mít. 

Ty tři knížky hřbetem nahoru jsou bez vrchního obalu. 
Na větrné hůrce - .jeden z nejkrásnějších milostných příběhů vůbec, úryvek z něj jsem měla i u maturitní zkoušky, kdy jsme se měli naučit nazpaměť šest ukázek z různých literárních žánrů. Zbožňuju filmové zpracování s Juliette Binoche a Ralphem Fiennesem.

Vlastní životopis - svůj život sepsala Agatha Christie a já ji četla víckrát nejen proto, abych se o ní něco dozvěděla, ale taky pro tu atmosféru starých časů, která z ní dýchá.

No a nakonec bonbónek - Pan Kaplan má třídu stále rád. Objevila jsem ji na střední a spolu s holkama ze třídy jsme byly schopné recitovat Kaplanovy průpovídky zpaměti i o půlnoci.

Tak to je pár kousků, které mají v knihovně své stálé, doživotní, významné místo.



5 komentářů:

  1. A já ještě ani jednu nečetla...

    OdpovědětVymazat
  2. Gabra a Málinka a Ptáci v trní. Už jsem na ně zapomněla,ale četla jsem je :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Z fotky bych si vybrala Gabru a Málinku, to je moje dětství :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Gábru a Málinku jsem jako malá milovala ♥

    OdpovědětVymazat
  5. Krásné kousky. Škoda, že už je většina z nich nesehnatelná. Budu muset navštívit knihovnu... :-) Moc hezky sepsaný článek plný nostalgie a lásky ke knihám... :-)

    OdpovědětVymazat