středa 23. května 2012

Lovkyně informací

Strhující thriller, který se ve světě stal bestsellerem, je nyní nabídnut i českým čtenářům. Hlavní hrdinka Vanessa Michael Munroeová (zrovna tohle je příklad jména, které by se nemělo v češtině přechylovat, au!!) vyrůstala v misionářské rodině v Jižní Americe. Vanessa - nebo spíše Michael - je jazykově nadaná. Kromě klasických světových jazyků ovládá také různá africká nářečí, což jí v dětství přinášelo problémy, místní ji totiž považovali za čarodějnici. Jazykového talentu, umění boje s nožem a také výrazné inteligence Michael využívá především v dospělosti, kdy se živí jako lovkyně informací. Právě její povahové vlastnosti a znalost reálií jí pomáhají získat to, oč usiluje ona nebo klienti, kteří si ji najímají. Jednoho dne Michael dostává zakázku - má najít pohřešovanou dceru amerického ropného magnáta Richarda Burbanka, která se v rovníkové Africe ztratila před několika lety. Michael nabídku přijímá a ocitá se tak v nebezpečném světě, který sama velmi dobře zná....Spolu s ní cestuje rodinný přítel rodiny Burbankových, který byl ztracené Emily velmi blízký a mohl by v pátrání být užitečný. Tak si to myslí on i Richard Burbank, Michael má názor opačný. Je zvyklá spoléhat se sama na sebe a Milese toleruje jen proto, že finanční částka, kterou má za nalezení Emily získat, je lákavá a dívku by dostala z problémů.
S falešnými pasy a vízy se oba vydávají na nebezpečnou africkou půdu. Už jsou téměř nadosah svému cíli, musí však překonat mnoho nástrah, které jsou jim do cesty kladeny. Michael, která si na této misi sáhne na samé dno a navíc je konfrontována s vlastní temnou minulostí, nemůže věřit nikomu jinému než sama sobě. Dokáže Emily vypátrat a jakou cenu za to zaplatí?
Napínavý román jsem přečetla jedním dechem. V zahraničí je Lovkyně informací považována za bestseller roku, myslím, že si tuto "nálepku" vyslouží i u nás. Hlavní hrdinka Vanessa, která při své práci používá mužské jméno Michael, je v recenzích srovnávána s Lisbeth Salanderovou, kterou známe ze švédské detektivní série Milénium. Protože je Lisbeth mou oblíbenou hrdinkou, byla jsem na Lovkyni informací velmi zvědavá. Čím déle jsem četla, tím víc jsem si však místo Lisbeth představovala jinou literární postavu. Tou je Amélie Sachsová, která je známá z thrillerů Jefferyho Deavera. Amélie je špičková policistka, pravá ruka svého ochrnutého přítele, policisty Lincolna Rhymea. I ona absolvovala špičkový výcvik, je neohrožená, velmi inteligentní a chytrá žena. Podobu mezi Michael a Lisbeth Salanderovou shledávám spíše v povahové rovině. Navenek tvrdé, uvnitř citlivé.
Každopádně můžu Lovkyni informací doporučit všem, kteří mají rádi napínavé thrillery. Tento se navíc odehrává v atraktivním prostředí afrického kontinentu, což mu dodává na exotičnosti. O napínavé chvíle a momenty překvapení, které dokáží zvrátit děj, není nouze. Když už jsem měla dojem, že tuším jak to všechno je, dokázala autorka v jediné chvíli celý děj posunout někam úplně jinam kam jsem nečekala, a já musela a musela číst dál, protože to bylo nejen napínavé, ale taky moc dobře propracované.

(Recenze reading copy pro Knižní klub)


2 komentáře:

  1. No, já si po přečtení nemůžu pomoci, ale mě to přijde jako Salanderová v Africe. Sorry ale Amélie je uvěřitelná, tahle holka toho umí tak moc, že by se nestyděl ani James Bond, už toho bylo příliš. Některé kapitoly jsou rozpadlé, občas jsem nevěděl o co v nich vlastně jde (návštěva izraelské základny - výplň pro stránky?? nebo jsem nepochopil účel toho kusu děje, je tam k ničemu). Závěr je příliš krátký, hodně zmatený a po velkém vystupňování děje je závěr dost chudý, čekal jsem velké finále a kde nic tu nic. Celkově - ano, kniha dobrá a dá se číst, ale že bych se nad ní rozplýval a musel číst stále dál to ani ne. K tomu mě stáhlo spíš Milénium a i ten Deaver, ale tohle je jen laciná kopie Salanderové.
    Anonym - nemám žádný z účtů, které jsou v nabídce (samé lepší :-)) )

    OdpovědětVymazat
  2. Milý pane Anonyme, křestní jméno snad máte, ne? :)

    OdpovědětVymazat