pondělí 25. září 2017

Budu vším, čím mě chceš mít



Hattie je výborná herečka, která se ve svých rolích cítí jako ryba ve vodě. Rádi byste vzornou studentku, milou holku odvedle, poslušnou dceru nebo milující partnerku? Bude vším, čím ji chcete mít. Není to lákavá představa?

Hattie je skoro osmnáct, žije s rodiči v malém městečku, kde studuje střední školu. Miluje herectví a jejím snem je dobýt New York jako divadelní herečka. Zatím se realizuje v místním divadelním spolku, chodí se spolužákem a ve volném čase pracuje v místním fotolabu. Jenže jednoho dne je Hattie nalezená mrtvá. Násilná smrt rozmetala dívčiny sny a zároveň šokovala celé městečko. Kdo by něčeho takového byl schopen? Někdo z místních nebo se snad Hattie do něčeho zapletla? Vyšetřování se ujímá šerif Del, který Hattie znal odmalička. O to víc je to pro něj horší, a bude mít co dělat, aby si nad případem udržel odstup a nadhled.

Kniha je psána pohledem vybraných postav, jimiž jsou Del, učitel Peter a samotná Hattie. Možná to zní, vzhledem k dívčině tragické roli v příběhu, divně, ale do děje to skvěle zapadá. Autorka přibližuje několikaměsíční období před vraždou, i události bezprostředně po ní. Nejenže se střídají vypravěči, ale obměňují se i časové roviny, což vás při čtení udržuje v napětí.

Kniha je srovnávána se slavnou Lolitou Vladimíra Nabokova. Tak pod to se podepsat nemůžu, já ten dojem neměla. Hattie je jiná věková liga než Lolita, myslím, že Humbert Humbert by s ní společnou řeč asi nenašel. ☺
Naopak, já objevila jistou podobnost se seriálem Twin Peaks. Ospalé maloměsto, kde si všichni vidí do talířů, komunita obyvatel semknutá k sobě tak, že člověk zvenčí nemá velkou šanci proniknout mezi místní. A k tomu mrtvola mladé dívky, která měla život před sebou, stejně jako legendární Laura Palmerová. K tomu přičtěte spravedlivého šerifa a pestrou suitu místních obyvatel - no já to tam prostě vidím.

Nejvíce mých sympatií si získal právě šerif Del, který na mě působil férovým dojmem. Poctivý chlap ze staré školy.  Mně se hned vybavil představitel takových mužů, Tommy Lee Jones, kterého jsem si pak jako Dela představovala po celou dobu.

V knize se střídá větší množství vedlejších postav točících se kolem Hattie jako planety kolem Slunce. Autorka mezi nimi mistrně kličkuje, aby vás dokonale zmátla. Já už svého adepta na vraha měla, ale jak už to je u dobrých thrillerů zvykem, vše se obrátilo o sto osmdesát stupňů, a já byla zase na začátku. A tak je to správně, nervy mají pochodovat a emoce vřít. Román je navíc prodchnutý zlověstnou atmosférou, která vás nutí být trochu paranoidní a vraha vidět ve všech.

Budu vším, čím mě chceš mít se mi četl dobře, řadím ho mezi psychologické thrillery, které zaujmou nejen tématem, ale i zpracováním.

(Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Domino)




Žádné komentáře:

Okomentovat