středa 14. září 2011

Jak se stát Britem



Autor této knihy, původem Maďar, před začátkem druhé světové války přijel do Londýna na pár dní, aby zde napsal o Mnichovské dohodě. V Anglii nakonec zůstal navždy. V knize Jak se stát Britem formou vtipných fejetonů popisuje zvyky a tradice Angličanů. V této ostrovní zemi je vše jinak. Kdo se chce stát pravým Britem (či Angličanem – jak je libo), musí ovládat pravou anglickou konverzaci, která je dlouhá, nudná a v podstatě o ničem. Existují určité situace, kdy pravověrný Angličan nesmí odmítnout čaj. Jste-li u někoho na návštěvě, nesmí vás překvapit, že v pět hodin ráno dostanete svůj první šálek čaje, který musíte přijmout s úsměvem, i když je tento čas pro vás v podstatě půlnoc. Nákupy v Británii – ty vyžadují milovníky dlouhých front. Stání ve frontě – to je pro Angličany typické, stejně jako je toreador pro Španěla. Nakupování je věc společenská, jejím účelem je pomoci obchodníkovi od zboží, které se mu hromadí a překáží. Aby se člověk stal hodnověrným Britem, musí si osvojit mnoho specifických tradic, tak typických pro tento svérázný, na první pohled citově chladný národ. Humorná příručka George Mikese potěší všechny milovníky staré dobré Anglie, je psána natolik vtipně, že si ji oblíbili i samotní Angličané.

2 komentáře:

  1. Jé, to jsem ráda, že jsem na tuhle knihu našla recenzi. :) Chtěla bych jí koupit příteli, ale on se bál, aby mu to nezkazilo představy o Anglii. :) Takhle vidim, že ne, takže už mám dárek! :))

    OdpovědětVymazat
  2. Představy mu to nezkazí, pokud očekává tu pravou Anglii, jak ji známe odjakživa. A o tom ta knížka je. Já jsem taky anglofil a čtení jsem si opravdu užívala, jako bych tam byla (a že jsem tam jednou fakt byla :)). Fakt skvělé postřehy, klidně mu ji kup.

    OdpovědětVymazat